Detaljert beskrivelse av rens og pleie av skinninteriør


Rens, farging og pleie av skinn

Mellomåsveien 20, 1414 Trollåsen

Tel: 466 63 893

E-post: Skancke@fargeteknikk.no

Rens, pleie og vedlikehold av skinninteriør i bil, detaljert



Det er klart at rens, pleie og vedlikehold av skinninteriør er mer komplekst enn bare å kjøpe med seg og bruke en hvilken som helst rens, balsam eller krem. Profesjonelle skinnverksteder, butikker og bilentusiaster spør oss ofte spørsmål som disse: “hva slags skinn er det jeg har?”, “hvordan vedlikeholder jeg mitt skinn og lær?”, “middelet som beskytter mot fargesmitte i skinn, kondisjonerer det skinnet også?”

Her finner du informasjon som vil besvare disse vanlige spørsmålene.


Elementær kunnskap om skinn i bil (auto leather)


Bruken av skinn i biler kan dateres helt tilbake til de aller første biler. Før bilen ble oppfunnet ble skinn brukt i hestevogner og kjerrer.

Garveprosessen bevarer dyrehud ved å gjøre det om til det vi kaller skinn og lær. Skinn er laget av sammenfiltrede collagenfiber som inneholder proteiner. Disse danner et stabilt, slitesterkt materiale. Det kommer ann på typen skinn og garveprosess, men skinn inneholder 45-75% hudsubstanser (collagenfiber), 8-45% tanniner, 1-25% fett, 3% farge og pigmenter og 8-15% fuktighet. Tanninene forhindrer nedbryting av skinn og fuktighet og fett gjør skinn mykt og føyelig.

Skinn er tilgjengelig fra forskjellige arter av dyr og i mange variasjoner. Helt siden motorkjøretøyet ble oppfunnet har hud fra okse og kyr vært førstevalg for skinnseter og andre deler i bilinteriøret. Oksehud har stor overflate og er estremt robust. Slikt skinn er enkelt å farge, prege og sy. Det er et lett tilgjenelig, naturlig og pustende materiale.

Tradisjonelt ble skinninteriør mest brukt i dyrere biler. Bruken av skinn i bil har eskalert gradvis. Middels dyre biler er nå ofte installert med skinninteriør. Klassiske biler og veteranbiler er nå ofte utstyrt med skinnseter selv om de opprinnelig ikke hadde det. Disse kan vi se utstilt på bilutstillinger, biltreff og “car shows”. Man kan trygt si at kjøretøy med skinninteriør har en finere fremtoning og derfor har en høyere pris selv ved salg som bruktbil.

Skinn brukt i bil er 99,9% farget skinn. Detter er skinn som har et fargelag på overflaten som forsegler og beskytter. Vegetabilsk garving ble utført i gamledager, men i nyere tid blir det meste av garvingen gjort med krom. Syntetisk garving har også blitt utviklet. Disse nye metodene er billigere, raskere og produserer mykere skinn. Når man renser og pleier skinn spiller det mindre rolle hvilken garvemetode som er blitt brukt, men alder og tilstand på skinnet er viktig.


Utvalg av rengjørings- og vedlikeholdsprodukter til skinninteriør i bil


Det finnes et stort utvalg av produkter til rens og pleie av skinn. Man finner gjerne at detaljforhandlere av produkter for bil har denne type midler i sine kataloger. Til forskjell så har forhandlere som spesialiserer seg på skinn og lær forskjellige midler i forhold til forskjellige typer skinn, alder og tilstand. Dette reiser spørsmålet om en type skinnbalsam kan opprettholde kvaliteten på nytt skinn, eller kan opprettholde nydelig patina på gammelt skinn.

Skinn og lær kan være nytt eller antikt, matt eller blankt, perforert eller preget eller med dekorative sømmer. Gammelt skinn funnet i låver kan være inngrodd med skitt og kan være hardt og stivt, tørt og sprukkent. Annet skinn kan være helt rent og godt vedlikeholdt.


Er rens og pleie viktig?


Ingen er tvunget til å rense og pleie skinninteriøret sitt, men vil man sikre lang levetid er det viktig å gjøre det! Skitt og støv vil gjøre overflaten matt og glansløs over tid. Fettflekker og fargeskader finner man ofte på skinnratt, girkuler og håndtak i skinn. Rens er også viktig av hygieniske årsaker!


Skinn inneholder fett og oljer for å bevare dets mykhet. Ved bruk av riktig skinnmiddel sikrer man riktig fuktighet slik at skinnet ikke blir tørt og skjørt og overflaten forblir glatt og myk. Slik reduserer man tegn på bruk og slitasje.


Er det gode og dårlige rens og pleiemidler for skinninteriør?


Det finnes en mengde forskjellige produsenter. Dette kan gi usikkerhet om hva som er det beste produktet og om forskjellige rens og pleiemidler kan gjøre skade på skinn og lær. Rens og pleiemidler har ofte blitt testet i nyere tid, men resultatene er forskjellige i forhold til testens utgangspunkt og skinnets tilstand. Dette har igjen ført til mer usikkerhet.


En veldig vanlig feil er rens og pleie av skinn med uegnede midler. En rengjører ment til felger vil helt sikkert gjøre skinnet rent, men slike rengjørere er har veldig høy PH og vil skade læret over tid. Pleiemidler som hudlotion ment til mennesker er heller ikke optimalt. En levende hud har forskjellig behov enn et garvet skinn og fett og olje i slike produkter blir raskt harskt (oksyderer) og skader skinner, for ikke å snakke om hygienefaktoren.


Det er veldig sjeldent at et produkt fremstilt av et seriøst foretak vil skade skinnet. Selv om det er forskjeller i kvalitet vil et typisk skinninteriør kunne påføres det meste av pleiemidler for denne type skinn. Fremstillere av skinnmidler med høyere kvalitet vil ofte invistere mer i en bedre “oppskrift” med bedre ingridienser enn billigere produsenter som bare sikrer den helt ordinære beskyttelsen. Når alt kommer til alt, ingen beskyttelse er den verste beskyttelse.


Hva er den beste behandlingen av skinninteriør i bil?


Behandle skinninteriøret forsiktig! Selv om skinn og lær er ekstremt slitesterkt og robust vil det raskt bli skadd viss du forlater det i full sol over tid. Solen vil bleke skinnfargen og skinnet blir tørt, hardt og skjørt. Med forsiktig behandling og regelmessig rens og pleie vil skinnet få lang holdbarhet.


Hva bør tas i betraktning når man rengjør skinn i bil?


1: Viss man ikke vet hva slag skinn man har, kan man ta en liten test. Gni en dråpe vann på et usynlig sted og se om det trekker inn i skinnet. Nesten alt av skinn i bil har et beskyttende lag med skinnlakk på overflaten, men en sjelden gang kan man finne porøst skinn som anilin, semsket og nubuck. Porøst skinn er veldig ømfintlig mot vann. Alt av vannbasert skinnrens kan forårsake flekker og skjolder som det ikke er enkelt å fjerne. Trekkes vannet inn i overflaten bør du alltid spørre en spesialist om hjelp. Trekkes vannet ikke inn i skinnets overflate kan skinnet helt greit bli renset med en vannbasert skinnrens.


2: Skal man rense skinn viss det ser rent ut? Dette er lett å teste: påfør litt rens på en ren, fargerik klut (eller hvit) og tørk skinnsetet forsiktig. Viss skitt vises på kluten vil skinnsetet behøve en nøyere rens. Er kluten ren behøver du ikke å være så nøye. Dette gjelder alle skinnoverflater i bilen.


3: Skinn og lær skal ikke fuktes for mye! Selv om nesten alt skinn i bil har en bekyttende skinnlakk på overflaten er eldre skinn ofte litt skjørt som igjen kan gjøre visse områder porøse. Derfor er det viktig å ikke fukte skinn for mye ved rens. De skal renses med svamp. Alt av overflødige rensemidler kan fjernes med en lett fuktig klut.


4: Behøver jeg en børste til skinnrens? Skinn og lær har normalt rynker, folder og struktur hvor skitt samler seg. Bruker du en svamp eller klut må du bruke litt kraft for å få løsnet på skitten. I slike tilfeller er en børste til god hjelp og et veldig nyttig verktøy. Børsten skal ha en relativt myk bust. Prøv den gjerne på din egen hud, den skal ikke kjennes vond. Stålbørster, potetskrubber og kjeleskrubb er ikke en god idé!

5: Klut eller svamp? Det beste er å bruke en svamp til glatte overflater og en børste til rynker, folder og annen struktur. Fjern all overflødig rensemiddel med en lett fuktig klut. Bruk alltid en fargerik eller hvit klut så du lett kan se hvor skittent skinnet er. En myk klut er å foretrekke. Mikrofiberkluter er også bra, men er noe røffere i veven som kan forårsake skader på skinn viss man bruker for mye kraft og intensitet. Alt i alt anbefaler vi en myk klut.


6: Når man rengjør skinn, arbeide alltid med en sirkulær bevegelse fra søm til søm. Dette forhindrer merker.


7: Mild Lærsåpe  eller Lærsåpe Ekstra? Viss skinnet er veldig skittent kan man bruke Lærsåpe Ekstra sammen med børste. Er det en rutinerens og skinnet kun er moderat skittent kan bruke Lærsåpe Mild sammen med myk klut eller svamp.


8: Hvorfor kan jeg ikke alltid bruke Lærsåpe Ekstra? Det mildeste rengjøringsmiddelet er også den mildeste rengjøringsmetoden. Viss skinnet ikke er veldig skittent er den mildeste, men effektive Lærsåpe Mild den beste. Sterk Lærsåpe (Lærsåpe Ekstra) er muligens ikke nødvendig og kan være uheldig for skinn viss den blir brukt for ofte.

 

9: Viss ikke Colourlock Lærsåpe er nok, hva kan brukes av sterkere midler? For å fjerne lim, fett, olje og voks kan man bruke Colourlock Rengjøringsbensin. Som med alle midler til skinn og lær, test alltid på et usynlig sted først!


10: Har du fått merker etter kulepenn og blekk, anbefaler vi at du kontakter oss. En kort e-post med bilder av skaden vil gi oss mulighet til å gi deg råd og tips om fremgangsmåte og produkter. Løsemiddel fjerner det meste av blekk og kulepennmerker på skinn, men løser også opp overflaten på skinnfargen og bør bare brukes i ekstreme tilfeller.

11: Jeg får ikke fjernet skitt fra rynker og folder i skinnet og på side, vangen på skinnsetet. På siden av skinnsete, der man stiger inn i bilen, blir det ofte riper, merker, sprekker og slitasje. Skinnfargen kan også bli slitt bort. For en med lite erfaring er det lett å forveksle det med skitt og flekker. Ved forsøk på rengjøring vil rensemiddelet kun gjøre skinn mørkere idet fukt absorberes på det slitte og skadde området. Når det tørker vil skinn igjen lysne uten at det vil ha gjort noen forbedring. Slik fargeskade på skinn kan bare restaureres med skinnfarge.

12: Nye flekker og søl bør alltid fjernes umiddelbart. Dette gjelder spesielt ved fargesmitte fra jeans og andre klær. Er skinn spesielt møkkete skal områder uten sømmer rengjøres først. Vær forsiktig slik at du ikke gnir skitt og møkk inn i sømmer! Disse er uansett vanskelige å rengjøre viss de er blitt tilsølt.

13: Hva slags forhåndsregler bør vi ta når vi renser perforert og preget skinn? Perforerering er hull som er stanset ut i skinnet i motsetning til preget skinn hvor mønster er presset inn i skinnet. Når du behandler perforert skinn må du passe på at skinnet ikke blir for vått da væske veldig lett renner gjennom perforeringen og inn i putematerialet og stoppen under. Dette kan få kantene til å ese ut og man kan få renn og flekker. Men dette vil bare skje viss du er veldig uforsiktig. Preging gir en kraftigere struktur til skinnets overflate. Vær forsiktig med å legge på for mye skinnpleiemidler slik at det legger seg ned i- og fyller sturkturen. Dette kan føre til hvitaktige flekker. Det samme gjelder voks og fett. Legger du på for mye, må det overflødige poleres vekk eller renses vekk. Gnir du først skinnpleiemiddelet inn i en ren, myk klut, ungår du dette problemet og du sparer en masse tid og arbeid. Begynn gjerne på områder på skinnet hvor du ikke har perforering eller preging. Da ungår du lettere å overdosere.

14: Hva om det er mugg i skinnet? Muggent skinn må rengjøres umiddelbart og tørket over med eddikvann. Er du raskt ute kan dett prblemet også raskt løses. Jordslag derimot, er umulig å vaske bort og lukten sitter gjerne dypt ned i stoppen. Du kan muligens få skinnet til å se pent ut igjen, men lukten vil sitte i med mindre du klarer å få bukt med den med Luktfjerner. Viktig! For fremtiden, pass på å ha god ventilasjon ved høy luftfuktighet ellers vil problemet straks komme tilbake.


Hva bør tas i betraktning ved pleie og vedlikehold av skinn?


Det finnes en mengde forskjellige tilstander i skinn i tilleg til en mengde forskjellige skinnpleiemidler. De fleste skinnrensemidler kan bli sjekket umiddelbart ved å se forskjellen. Dette er ikke tilfelle ved skinnpleiemidler og vedlikeholdsprodukter som skinnbalsam og skinnmelk. Midlenes effektivitet kan bare sees over tid. Men et produkt med god kvalitet bør kunne gjenkjennes ved at skinnoverflaten føles mykere etter påførsel.


1: Hvor ofte bør man pleie og vedlikeholde skinn og lær? I nye biler og i biler hvor skinnsetene er blitt trukket om er læret helt nytt. Nytt skinn og lær behøver som regel ikke vedlikehold da garvestoffene fortsatt beskytter skinnet. Men særlig lyst skinn har en tendens til å bli utsatt for fargesmitte. Kjøretøy som blir mye brukt kan raskt bli slitt, ripete og skadet på fargen. Påføresel av Colourlock Learther Shield vil redusere dette og skinnet vil se nytt ut lenger. Særlig på områder hvor skinn er utsatt for friksjon og der hvor det kommer i kontakt med hud og hår er dette en god beskyttelse.

På gammelt skinn må du se litt nøyere etter. Eldre skinn i god stand bør vedlikeholdes og pleies hver 6.-12. måned for å bevare det. Er skinn stivt, tørt, hardt eller matt er det sansynligvis på grunn av manglende behandling med skinnkrem eller skinnbalsam. Har man mulighet til å kjenne sammenligne forskjellige skinninteriør og skinnoverflater kan man raskt få en forståelse for hvilken tilstand de forskjellige er i.


2: Trykktester kan tas for å avgjøre om skinn er tørt. Man ser etter rynker. Men denne testen er ikke alltid korrekt. Fiberstrukturen i skinn og lær kan væriere ettersom hvor på dyret huden kommer fra. Midten av skinnet er som regel tykkere og tettere i sturkturen  enn utkanten av skinnet. Derfor kan måten skinnet rynker seg på variere selv på samme stykke skinn. Derfor er ikke trykktesten nok til å avgjøre om skinn behøver pleie.

3: Hvordan pleier jeg gammelt og eldre skinn? Vanlige skinnpleiemidler varierer fra lærfett, skinnolje, skinnbalsam til skinnmelk. Olje og fett er rene produkter og derfor veldig fuktgivende. Til normal pleie er slike produkter overflødig. Skinnbalsam eller skinnmelk er emulsjoner med vann. Colourlock Lærkrem inneholder nok oljer til å holde skinninteriør mykt. Skinnkremen er relativt tyntflytende og absorberes lett inn i skinnets overflate. Colourlock Elephant Leather Preserver beskytter skinnoverflaten bedre i tillegg til å holde skinnet mykt. Den er også vannavstøtende. Colourlock Lærkrem er fremstilt med tanke på matt skinn. Colourlock Elephant Leather Preserver gir en blank overflate. Særlig skinninteriør i veteranbiler har en tendens til å være blanke i finishen. De har også en tendens til å ha tørt skinn og lær. I slike tilfeller kan det være lurt å kombinere de to produktene. First påfører man Lærkrem og lar det trekke seg inn i skinnet etterfulgt av Elephant Leather Preserver. Elephant Leather Preserver skal bare brukes i større mengder på svært tørt skinn. Utenom dette, bruk Lærkrem og Preserver i små mengder. I ekstreme tilfeller kan du bruke Colourlock Soft Oil.

4: Jeg vil gjerne ha en matt finish i skinninteriøret, men noen områder har blitt for blanke. Nye moderne biler har et matt skinninteriør. Det kan du også finne i eldre biler, men dette er ikke vanlig. Det mer et skinn blir polert dess blankere blir det. Spesielt førersete og ratt kan bli veldig blankt eller fettete. Gjennom et mikroskop kan man se at matt skinn har en røffere overflate. Måten lyset reflekteres på gir den matte effekten. I motsetning vil et polert skinn reflektere lyset på en måte som gir den blanke effekten. Over tid, viss skinn blir fettete eller polert mye, vil det miste den røffe overflaten og bli mer blankt. For å bevare det matte uttrykket bør det rengjøres og pleies nøye, men uten skinnmidler med høyt olje- og fettinnhold. Colourlock Lærkrem er vårt beste produkt for matt skinn og lær. Når du påfører skinnmiddelet, pass på å ikke polere for mye. Påfør Lærkrem fra søm til søm og la det tørke. Overflødig skinnrens tørkes først bort med en lett fuktig klut.

Får du ikke tilbake det matte utseende ved først å rense skinn med Lærsåpe og så påføre Lærkrem, kan du forsøke Colourlock Rengjøringsbensin før påførsel av Lærkrem.

5: Har skinnseter i bil UV beskyttelse? Over tid vil sollys påvirke alle typer materialer. Om det er billakk, panser eller skinninteriør vil det før eller senere ta skade av fullt sollys. Derfor er den beste beskyttelsen å ungå direkte eksponering. Uv-ståler bleker skinn og skinnfarge, varmen fra solen varmer opp skinn og elder det raskere. I svært ekstreme tilfeller kan den krympe skinnet og forårsake skinnskader som ikke kan repareres. UV beskyttelsen i Colourlock Lærkrem er ikke noe man må ha, men den gir ekstra beskyttelse.


6: Hvor ofte bør man vedlikeholde skinn og lær? Skinninteriør i bil blir som regel ikke pleiet ofte og godt nok. I biler som blir brukt kun i sesonger og hvor skinnet er i god stand anbefaler vi hver 6.-12. måned. Er bilen i jevnlig bruk bør særlig førersetet stelles oftere. Husk at overflødig bruk av skinnpleiemidler kan føre til fettete og ojete overflater. Den beste måten å vedlikeholde på er relativt ofte, men i små mengder. Der hvor skinn kommer i kontakt med hender og hår (som ratt, armlener, håndtak, nakkestøtte etc.) tar man spesielt hensyn. Slik kontakt mykner skinnfargen over tid og bruk av for mye pleiemidler kan fremskynde denne prosessen. Påfør Colourlock Leather Shield på områder som er noe skadet på denne måten. Den forsegler slik at fargen da blir mindre utsatt for friksjonsskader.


7: Hva gjør du med hardt og stivt skinn? Skinn som med tiden har blitt hardt og stivt (men ikke krympet på grunn av varme eller sollys) kan bli behandlet med Colourlock Soft Oil. Denne inneholder oljer med lav viskositet og påføres med tålmodighet. Oljen masseres inn i skinn. Dette vil hjelpe på å løsne fibrene. Vær klar over at hardt og stivt lær må behandles med stor foriktighet, særlig viss det har andre skader som riper og annen slitasje.

8: Absorberes skinnpleiemidler overflater med skinnfarge? Til forskjell for syntetiske skinn så er skinn med farge på overflaten mer pustende. Dette gjør at pleiemidler kan trekke inn i skinnet. Pleiemidler trekker enda bedre inn i eldre skinn eller skinn med skader. Faktisk jo eldre des bedre. Nytt eller godt bevart skinn behøver ikke pleie for å gjøre det bedre. Men det kan trenge overflatebeskyttelse lik den du får med Colourlock Leather Shield. Er bilen eldre enn 3 år kan du bruke Colourlock Lærkrem. Denne i kombinasjon med Leather Shield gir best beskyttelse.


9: Hvilket produkt bør jeg legge på først? Rengjør alltid først. Kombinerer du bruk av Lærkrem og Leather Shield er dette best: Først legger du på Lærkrem. Bruk en ren, myk klut og hell litt over fra flasken på denne. Påfør med forsiktighet. Du behøver ikke å polere. Ser du at du har lagt på for mye, kan dette fjernes med en lett fuktet klut. Vent noen dager før du legger på Leather Shield. På denne måten lar du skinnet absorbere Lærkrem slik at skinnet forblir mykt og føyelig. En uke er best slik at det er godt med tid for Lærkrem å trekke gjennom fargelaget på skinnets overflate. Leather Shield forebygger fargesmitte og friksjonsskader og slitasjemerker. Særlig viktig er ratt, håndtak, girkule og brekk i skinn. Baksiden av skinnseter kan utelates. Legg litt Leather Shield på en myk ren klut og arbeide fra søm til søm. Påfør tynt. La det så tørke av seg selv.

Har du ikke tid til å la Lærkrem trekke inn i skinnet gjør du det i omvendt rekkefølge. Først legger du på Leather Shield og tørk med hårtørker. Så påfører du Lærkrem uten å polere. Lærkremen vil etterhvert trekke gjennom Leather Shield og inn i skinnet.

Bruker du Lærkrem i kombinasjon med Elephant Leather Preserver legger du på Lærkrem først. Middelet er tynnere og absorberes raskere. Så kan du beskytte ytterligere ved å påføre Elephant Leather Preserver.


10: Hvor lenge bør du vente mellom behandling med de forkjellige midlene? Pass på at skinn er tørt etter rens. Du kan skynde på tørking ved å bruke en hårtørrer eller varmluftspistol. Pass på at den ikke gir for sterk varme! Når du kombinerer andre midler, pass på at det første produktet får god tid til å tørke før neste middel påføres.


11: Hvor lenge må jeg vente før jeg kan bruke skinnsetene? Skinnpleiemidler bør alltid brukes regelmessig i små mengder. Da absorberes og tørker produktene raskt. Etter dette kan setene brukes. I romtemperatur tar det ikke lenger enn 15 minutter. På kjølige dager bør du vente lenger da det vil ta skinnet lenger tid å tørke.


12: Vil arbeidstemperaturen spille noen rolle? Ja! Vi anbefaler å rense og pleie skinn kun på varme dager eller i oppvarmet garasje. Det er ikke morsomt å vaske på kalde dager, men viktigst er det at skinn ikke bør tørke på veldig kalde dager. Stenges bildørene før alt er tørt risikerer man også at fukt over tid kan forårsake mugg. Men, rengjøring og pleie skal aldri gjøres i fult solskinn! Fuktig skinn og lær kan raskt ta skade i direkte sollys.

13: Hvor viktig er det å impregnere skinn mot vann? Middel som impregnerer skinn mot vann inneholder ingen midler som kondisjonerer. Autolær behøver fukt for å holde seg mykt og smidig, men flytende væsker som vann vil ikke trenge gjennom den beskyttende skinnlakken. En impregnering eller et vannavstøtende middel er derfor mer å anbefale på skinnsko, motorsykkeldresser og kanskje i en cabriolet fordi de muligens blir utsatt for vann og vær. Det er ikke veldig logisk å teste om pleiemidler til skinn i bil er vannavstøtende. Ømfintlig skinn og lær som semsket, anilin og nubuck kan lett bli skadd av væske, men skinn i bil, som har et fargelag på overflaten, vil ikke på samme måte ta skade av væske. Her er det heller omvendt: man vil at pleiemidlene skal trenge inn i skinnet slik at fibrene blir kondisjonert. Derfor vil alle vannavstøtende midler virke mot sin hensikt på skinninteriør. Skinnvoks har en vannavstøtende effekt. Men de smelter når de blir oppvarmet og vil over tid absorberes av skinn.


14: Kan trykkmerker, rynker og buler bli fjernet med skinnpleiemidler? Rynker og buler oppstår som regel naturlig over tid. Så lenge det ikke er en ripe eller slitasjemerke er det en del av skinnets natur. Disse kan ikke fjernes med pleiemidler. Er det blitt slark i skinn pga. bruk, vil dette ikke trekke seg sammen igjen. Har du fått trykkmerker i skinn kan man forsøke å massere med litt olje samtidig som man bruker en hårtørker. Man kan da få en forbedring. Det kommer ofte ann på hvor lenge og hvor tungt trykket ble påført.

15: Hva skal man se etter når et kjøretøy har stått på lager over lang tid? Autolær er et økonomisk materiale som ikke skades veldig lett. Det kan bli skadd i ekstreme tilfeller viss det blir lagret over lang tid. Ekstremt tørr luft vi gjøre skinn tørt. Derfor bør luftfuktighet være på 50-70% med god sirkulasjon. Uten god sirkulasjon vil 70% luftfuktighet være nok til et muggangrep. Åpne bilvinduet på gløtt viss fuktigheten er høy. Er fuktigheten lav, pass på å pleie skinnet regelmessig. Pass på å alltid inspisere skinnet under lagring. Den beste temperaturen å lagre skinn og lær på er 15-20 grader Celcius. Men lavere temperaturer er ikke farlig. Skinn og lær tar mer skade av vekslende fuktighet og temperatur eller direkte sollys. Regelmessig ettersyn og litt pleie er viktig for bevaring av skinn. Legg aldri tunge gjenstander oppå skinn da du vil få trykkmerker. Disse kan bli permanente viss gjenstanden får ligge over lenger tid.


16: Imitert skinn, leatherette, vinyl eller faux leather, også kjent som kunstlær er ofte vanskelig å skille fra ekte skinn og lær. Begge materialer blir ofte brukt i kombinasjon i skinninteriør i bil. Vil skinnmidler skade kunstlær?  Ved rengjøring spiller det ingen rolle om man bruker skinnrens på kunstlær. Fordi skinn er det mest ømfintlige av de to vil ikke skinnrensen skade kunstlær. Men ikke alt kunstlær vil tåle et permanent lag med fett. I motsettning til skinn, vil ikke materialer av plast mykgjøres av fett og olje. Selv om litt pleiemidler ikke vil skade kunstlær og syntetiske materialer, er det best å ungå påførsel.


17: Vil skinnpleimidler forandre patina i skinn? Patnina er noe man får i aldrende skinn og lær men er sett på som dekorativt og ikke som en skade. Moderne skinn er som regel kraftig farget og på grunn av friksjon vil en nokså lik effekt oppstå: skinnet ser bleket ut på det skadde området. De synlige merkene er ikke patina, men fargeskade. På den annen side, i gamledager da det var vanlig med vegetabilskt garvet skinn ble kun overflaten behandlet med farge. Over tid og med bruk vil den naturlige fargen under komme mer frem. Dette blir sett på som aldringspatina. Det er vanlig å finne denne type skinn i veldig gamle veteranbiler. Her er det ikke sett på som en skade eller feil, men heller noe som gjør skinnet vakrere.

På lyst skinn kan skitt og møkk sette seg fast i skinnets struktur. Dette kan noen ganger minne om patina. Er patinaen forårsaket av skitt og ikke bruk, kan man fjerne skitten ved rengjøring. En fin patina kan bevares ved regelmessig rengjøring av pleie.

Konklusjon


Selv om det er mange ting å ta hensyn til ved rens og pleie av skinn har vi noen helt enkle regler. Sparsom, men regelmessig rens og pleie av skinninteriør er best. Har du skader på ditt skinn, ta kontakt slik at du får reparert skinn raskt.


De fleste problemene oppstår fordi man reagerer for sent ved skade på skinn. Man kan alltids få trukket om skinnseter, men originalt lær med patina er alltid mer verdifult.

Varer kan bestilles i nettbutikk, via e-post eller på telefon 466 63 893.

Ved bestilling av skinnfarge etter fargeprøve sendes fargeprøven og bestillingsskjema med posten.

H. Skancke søm og fargeteknikk,    Mellomåsveien 20,   1414 Trollåsen

Tel: 466 63 893           E-post: Skancke@fargeteknikk.no


Vi tilbøyr også gartnertjenester i Oslo og Akershus. Besøk nettside.


Copyright @ All Rights Reserved